TANAM POKOK BUNGA, TENANGKAN JIWA DAN FIKIRAN.

Assalammualaikum sahabat semua.

Hari-hari cuti macam nie hampa semua buat apa..?

Mesti ada yang masih bekerja setengah hari atau sedang beristirehat di rumah bersama insan-insan yang tercinta setelah penat bekerja dari awal isnin sehinggalah hari ini.

Bagi Suffie pulak, hari-hari cuti macam nie kalau tak ada job photographer Suffie suka berrehat di rumah sambil tenangkan jiwa dan fikiran Suffie dengan ditemani pokok-pokok bunga Suffie.

#Laman hadapan rumah Suffie.

Suffie tanam pokok bunga tak la banyak sangat, adalah dalam 3 4 jenis pokok yang Suffie tanam di halaman rumah Suffie.

Atara pokok Suffie tanam adalah pokok kemboja cina, pokok ros jepun atau lebih dikenai sebagai kembang pagi, pokok orkid, pokok ros dan lain-lain.

Suffie akan susun pokok bunga Suffie agar nampak kemas dan cantik di pandang. Malah Suffie akan jaga pokok Suffie agar tidak layu akibat kekurangan air atau di makan oleh serangga perosak.

#Sebahagian pokok-pokok hiasan Suffie.

Tanam pokok ini pun ada petua orang-orang lama, jika pokok itu ditanam tumbuh dengan subur, maka tangan si penanam adalah tangan sejuk. Jika pokok ditanam susah hidup atau mati, maka tangan si penanam adalah panas.

Nak jaga pokok nie bukan la susah sangat, cuma kena rajin sikit saja. Pokok nie macam manausia juga, jika dijaga dengan baik, maka eloklah pokok itu akan tumbuh.

Bagi Suffie, Suffie suka jaga pokok tue biarlah sehingga berbunga dengan baik dan nampak cantik bila dipandang.

#Dari pandangan sudut hadapan.

Pokok perlu disiram 2 kali sehari jika mahukan kelembapan yang berpanjangan pada cuaca yang panas terik. Jika cuaca hujan tidak perlulah kerap disiram, cukup hanya sekadar sekali sehari sahaja. Elakkan daripada siram terus ke daunnya pada waktu panas terik kerana ini akan menyebabkan daun pokok akan layu dan boleh rosak atau mati. Kerana pada waktu ini pokok bunga sedang menjalani proses fotosintisis iaitu proses membuat pemakanan untuk pokok tersebut.

Jika mahukan kesuburan yang berpanjangan pokok itu seharusnya di baja atau digemburkan tanahnya agar tanah tersebut akan sentiasa baik untuk akar pokok itu bergerak dalam proses fotosintisis.

#Dibahagia hadapan rumah Suffie.

Yang paling penting jangan biarkan di sekeliling pokok tersebut semak dengan tumbuhan liar yang lain kerana ini akan membuatkan pokok asal terbantut dengan persaingan membuat proses fotosintisis.

Dahan-dahan atau daun yang mati seharusnya di buang atau dikerat dengan rapi dalam menjaga keindahan pokok tersebut.

Jaga pokok ini tidaklah susah, malah dengan menanam pokok hiasan ini hampa semua akan menjalani satu proses senaman yang tanpa sengaja dan anda akan berpeluh seperti mana hampa semua bersenam.

Kepuasan yang hampa akan dapat apabila pokok anda berbunga dengan banyak dan kelihatan sangat cantik. Hampa semua akan lebih puas jika pokok hampa itu dipuji oleh orang lain dan ada yang mahu membeli pokok hiasan anda.

Jom Suffie kongsikan sedikit sebanyak jenis-jenis pokok yang Suffie tanam :-

1.) Pokok Bunga Ros Merah,



2.) Pokok Bunga Kemboja Cina.



3.) Pokok Bunga Orkid.



4.) Pokok Bunga Ros Jepun @ Kembang Pagi.

#Oren.

#Pink + Putih.

#Merah Hati.

#Pink.

#Kuning.

#Purple Terang.

#Pink Purple.

#Putih.








5.) Kemmbang Pagi @ Ros Jepun Jenis Selapis.




#Tanam pokok ini adalah ujian bagi kita dalam menjadi manusia yang sabar dan menjadi manusia yang berpegan dengan apa yang di lakukan itu sehingga berjaya. Bukan lakukan sesuatu itu sekerat jalan sahaja, tapi lakukan dengan bersungguh-sungguh. Macam tanam pokok bunga hiasan, semua orang boleh tanam, akan tetapi nak menjaga pokok bunga itu tak semua orang mampu lakukan.

No comments: