KENAPA PERLU DIAM...?

Assalammualaikum...

#Lebih Baik Diam...!!!


Diam...?

Apa maksud diam yang Suffie cuba sampaikan di dalam penulisan Suffie kali ini.? 

Mesti hampa semua mempunyai masalah dengan sesiapa sahaja, family, kawan, sahabat karib, kekasih hati, dan sesiapa sahaja. 

Kadang-kadang masalah boleh diselesaikan dengan berbincang dengan baik tapi kekadang masalah boleh diselesaikan dengan cara berdiam sahaja.

Macam Suffie, Suffie memang seorang yang suka diam dalam apa jua keadaan masalah yang Suffie berdepan. Kerana apa Suffie lebih rela berdiam.? Sebabnya Suffie nie jenis yang emo dan suka mengungkit perkara-perkara lama, dari Suffie keruhkan keadaan dan perkara jadi lebih buruk lebih baik Suffie diamkan diri dan masalah akan dilupakan sahaja.


Banyak bercakap juga boleh mengundang kepada kebencian dan sakit hati orang lain. Ada manusia yang tak suka bercakap banyak dan tak suka dengar orang bercakap banyak. Cakap banyak juga boleh membawa padah kerana Kadang-kadang apa yang kita sampaikan itu akan menyakitkan hati meraka atau kita terlepas cakap dan boleh membawa kepada perbalahan yang mengundang kepada pergaduhan. 

Tak semua perkara atau masalah akan selesai jika perbalahan mulut antara satu sama lain. Kadang-kadang ada masalah yang boleh diselesaikan dengan satu pihak berdiamlan diri tanpa melawan apa yang dibincangkan. Masalah tersebut dapat diselasaikan dengan cepat dan tanpa perbalahan atau pergaduhan.

Bagi pendapat Suffie la, tak perlu ego dalam selesaikan masalah itu. Tengok pada keadaan masalah itu, jika masih tak boleh diselesaikan lebih baik salah seorang berdiam diri sahaja untuk tidak keruhkan keadaan. Suffie suka berdiam diri, sesiapa yang mengenali Suffie akan tahu sifat diam Suffie.

Tapi ada buruknya jika terus berdiam dan simpan semua dendam dan perasaan itu. Kelak dia akan lepaskan jua semua yang dia pendamkan. Jadi jika mahu berdiam, lebih baik diam dan lupakan apa yang terjadi. Sebab kalau kita lupakan apa yang terjadi, hati kita akan lebih tenang dan aman.

Sifat manusia nie tak sama, lain manusia lainlah sifatnya. Kena faham dan tengok sifat setiap manusia yang kita kenal. Sebab jika kita kenal seseorang itu, segalanya mudah untuk kita kawal segalanya, seperti emosi dia, cara nak ambik hati dia, macam mana nak tenangkan dia, dan lain-lain lagi.

Suffie bukan sahaja suka diam dalam sesuatu masalah. Tapi Suffie juga banyak berdiam dalam apa jua keadaan. Kadang-kadang ada yang anggap Suffie nie seorang yang sombong. Memang Suffie akan diam dan tidak pandai nak mulakan perbicaraan, tapi kalau sudah mula nak berhenti susah pulak.

Macam Suffie katakan tadi, berdiam nie ada buruk dan baiknya. Jadi pilihlah keadaan yang mana sesuai untuk kita berdiam dalam menjadikan sesuatu keadaan itu baik. Jangan terlalu diam sampaikan orang akan anggap kita lari dari masalah atau sombong.

#Satu saja pesanan Suffie, dalam apa jua keadann kita biarlah bibir kita tidak lekang dengan selawat keatas Nabi Muhammad dan Menyebut nama Allah. Setiap kali kita ingat kepada Maha Pencipta kita selagi itulah Allah akan ingat kepada umat -Nya.

No comments: