SI ULAR SAWA BATIK YANG CANTIK...

#Ular Sawa Batik Berada Di Tangan Suffie.

Siapa ada haiwan peliharaan...?

Suffie pernah ada haiwan peliharaan seperti ayam serama, kucing, arnab, burung merpati, burung merbuk, tupai dan yang paling Suffie sayang adalah ular sawa.

Suffie pernah ada haiwan peliharaan seekor ular sawa batik yang Suffie jumpa berhampiran rumah Suffie.

Ular sawa yang Suffie jumpa baru berusia sebulan lebih dan agak liar sedikit. Suffie ambik bela dan belajar bagaimana nak bagi jinak ular sawa batik tersebut daripada sworang abg yang juga peminat haiwan-haiwan exotic ini.

Suffie berjaya jinakkan ular sawa batik tersebut dengan cara yang agak mudah. Letakkan ular sawa batik tersebut di dalam baldi yang berisi air dan pusingkan ular tersebut bersama air di dalam air buat beberapa ketika dan ulang perkara yang sama setiap hari sehingga ular tersebut betul-betul jinak.

Makanan si ular sawa ini senang sahaja. Hanya seekor atau dua ekor tikus putih seminggu sekali sahaja ikut pada saiz tikus tersebut.

Tapi sayang Suffie bela tak lama kerana terlalu sibuk dengan kerja, Suffie tak sempat nak jaga si ular sawa Suffie, Suffie lepaskan kembali ular sawa tersebut ke dalam hutan.

Jom Suffie kongsikan sedikit gambar-gambar si ular sawa batik yang Suffie pernah bela swbwlum ini.






#Walau Apa Pun Yang Kita Bela, Jangan Sampai Kita Menyiksa Haiwan Tersebut. Biar Haiwan Itu Terus Sihat Dan Hidup Dengan Baik. Kerana Haiwan-Haiwan Ini Juga Makhluk Allah...

1 comment:

Unknown said...

Betul ke cara jinakkan dia tu