BIGO MEMBAWA KEBAIKKAN ATAU KEBURUKKAN !!!

Assalammuaaikum kepada semua sahabat Suffie..

#Application BIGO.


Hari ini Suffie tertarik untuk menulis sedikit sebanyak tentang satu application media sosial "BIGO"..
Bigo ini adalah satu application yang digunakan untuk berinteraksi sesama rakan di alam maya seperti membuat panggilan berimej ( video call ).


#Akaun Bigo Suffie. 

Berbezanya bigo dengan application yang lain, bigo membolehkan sesiapa yang tengah "live" boleh berborak secara video atau "chatting". Sesiapa yang live juga akan boleh "invite" dua rakan yang lain untuk bersama-sama live.

Bukan itu yang Suffie mahu kongsikan, akan tetapi Suffie mahu kongsian mengenai kebaikkan dan keburukkan yangbada di dalam "BIGO".

Suffie sendiri mempunya satu akaun Bigo dan Suffie boleh menilai dimana baik dan buruknya bigo bila seseorang itu live di dalam application Bigo.

#Contoh Bigo.

Antara keburukkan Bigo adalah :-

1. Bigo tidak mempunyai privacy. Sesiapa sahaja boleh melihat live di bigo tanpa ada halangan kecuali akaun itu di block atau di mute.

2. Sikap manusia itu sendiri. Apabila live, si pemilik  bigo yang tidak menapis apa sahaja sampaikan sanggup melakukan aksi lucah sehingga "berbogel" untuk menarik ramai viewers masuk ke dalam "room" sesiapa sahaja yang live.

3. Pergaulan bebas yang tidak terbatas di dalam live bigo, sesiapa sahaja boleh berinteraksi tanpa batasan walaupun tidak kenal sesama sendiri dan teruk membawa kepada pertemuan yang mungkin akan kadi pertemuan hitam.

4. Sanggup jual maruah diri disebabkan mahukan nilai viewers dan ranking yang tinggi di dalam bigo. Malah ada juga yg sanggup gadaikan diri untuk mendapatkan nilai beans yang mampu dijual atau ditukar dengan nilai wang.

5. Setiap pemegang akaun bigo boleh mengenalpasti di mana sahaja sesiapa yang live sehinggakan boleh tahu berapa jarak kedudukkan sesiapa yang live. Ini amat membahaya kepada sesiapa yang live, terutamnya orang yang bersikap jahat seperti penculik dan perogol.

6. Apabila seseorang itu live di kawasan rumah atau di dalam rumah akan mendatangkan bahaya yang membolehkan semua yang tahu semua keadaan rumah seseorang itu. Ini membolehkan si perompak tahu selok belok mengenai rumah itu, ini memudahkan si perompak untuk melakukan rompakkan.

Antara Kebaikkan BIGO adalah :-

1. Boleh mengeratkan hubungan sesama manusia jika digunakan dengan baik dan berhemah. Dengan mendapat ramai kenalan baru di alam maya dan terus ke kenalan dunia nyata sehinggakan boleh bertemu jodoh.

2. Pihak application Bigo juga menyediakan pihak pemantau untuk terus memantau room live setiap pemegang bigo untuk memantau di dalam room live. Sesiapa sahaja yang live dengan keadaan lucah dan akan terus di banded serta merta walaupun seseorang itu merokok semasa live.

3. Bigo juga adalah platform untuk seseorang menunjukkan bakat yang terpendam seperti menyayi, bermain alat muzik, bersajak, bersyair dan lain-lain. Ini adalah perkara yang baik untuk menunjukkan bakat yang terpendam.

4. Menjadi penasihat atau menjadikan bigo sebagai alat membina keyakinan diri di dalam berkata-kata sebelum berdepan dengan orang ramai.

#Contoh Bigo.

Mungkin ada banyak lagi kebaikkan dan keburukkan yang ada di dalam application BIGO. Ini hanya dari pemerhatian Suffie sendiri tentang Bigo kerana Suffie sendiri pelayar Bigo.

Bukan sahaja Application Bigo malah ada banyak lagi application yang banyak di dalam alam serba maju ini. Cuma bezanya cara kita untuk menjadikan sesuatu itu baik ataupun tidak..

#Walaupun apa yang kita lakukan kita mempunyai akal fikiran untuk tentukan yang mana baik dan yang mana buruk untuk diri kita. Jangan kita gadaikan maruah diri kita dan keselamatan diri kita hanya semata-mata untuk mendapatkan sesuatu yang hanya tidak kekal di dunia dan hanya sementara.

No comments: