MAKSIAT DALAM TAK SEDAR...???

Assalammualaikum...

#Suffie Kongsikan Buat Semua.

Hari ini Suffie nak kongsikan sikit tentang perbuatan yang mungkin Suffie sendiri lakukan tanpa sedar dan perbuatan itu mendatangkan dosa dan menggalakkan apa yang tidak perlu kita lakukan.

Pernahkah kita terfikir mengenai maksiat tanpa sedar yang kita lakukan. Selalunya kita akan fikirkan maksiat seperti lelaki dan perempuan tidak ada ikatan perkahwinan bersekedudukkan dan melakukan perbuatan yang dilarang oleh agama.

Maksiat ini ada banyak maksiat yang kita sendiri kadang-kadang tidak sedar dan tidak tahu. Cuba kita fikirkan kembali maksiat apa yang kita pernah lakukan.?

Maksiat mata..?
Maksiat telinga (pendengaran)..?
Maksiat perbuatan..?
Maksiat percakapan..?

#Sekadar Gambar Hiasan.

Ini semua maksiat yang kita sendiri lakukan tanpa sengaja.

Suffie kongsikan salah satu maksiat yang kita sendiri lakukan tanpa sengaja dalam kehidupan harian kita.

#Dimanakah Kita.?

Benda paling mudah dalam kehidupan harian kita. Suffie tahu hampa semua mesti mempunyai akaun facebook, twitter, instagram, wechat dan pelbagai lagi laman sosial yang hampa semua boleh lihat, like dan komen.

Hampa semua sedar tak setiap kali kita lihat, like mahupun komen di gambar-gambar atau status yang boleh mendayangkan maksiat, hampa semua sudah melakukan maksiat dan yang lebih teruk lagi hampa semua menggalakkan maksiat itu terus berlaku.

Suffie bukan nak kata hampa saja yang buat, Suffie pun kadang-kadang buat jugak. Biasa la like itu adalah benda yang mudah hanya klik sahaja.

Nampak mudah, tapi mendatangkan dosa yang kita sendiri tak sedar.

#Gambar Hiasan. Di Acheh Indonesia Penzina Dihukum Di Khalayak Ramai Mengikut Undang-Undang Islam.

#Suffie bukan ingatkan untuk hampa sahaja, malah Suffie ingatkan untuk diri Suffie juga. Yang penting kita jangan lalai dengan teknologi yang semakin canggih sekarang ini. Gunakan teknologi dengan perkara yang berfaedah sahaja dan tidak menglalaikan dengan ibadat yang kita wajib lakukan.

No comments: