BAU BADAN YANG TIDAK MENYENANGKAN...!!!

Assalammualaikum...

#Sekadar Gambar Hiasan.

Siapa ada kawan atau sesiapa sahaja yang mempunyai masalah bau badan.?

Mesti ada punya yang mempunyai masalah bau badan sama ada adik beradik, kawan mahupun diri sendiri. Masalah bau badan ini bukannya satu masalah baru bagi kita semua. Ianya kadang-kadang mengganggu fokus kita dalam sesuatu yang kita lakukan.

Macam Suffie sendiri, dulunya memang Suffie ada masalah bau badan yang amat teruk sehinggakan Suffie sendiri tidak tahan dengan bau badan Suffie sendiri. Bermacam-macam produk Suffie pakai sehingga Suffie jumpa satu produk yang amat sesuai dengan Suffie. Suffie sendiri pakai pewangi ketiak "Rexona For Men". Ada yang tidak suka pakai pewangi ketiak ini kerana akan merosakkan pakaian sehinggakan memutihkan bawah lenggan baju dan meroskkan baju. Bagi Suffie setelah gunakan Rexona Invisible Dry tidak ada lagi masalah keputihan di bawah lenggan baju.

Bukan itu sahaja Suffie nak kongsikan, lain orang lainlah kesesuain jenama produk yang dia gunakan. Jangan mencuba satu sahaja jenama produk, carilah mana-mana produk sehinggakan sesuai dengan diri kita dan tidak ada lagi bau badan.

Bagi yang mempunyai bau badan yang kuat, cubalah buang bulu ketiak kerana punca utama bau badan adalah bulu ketiak yang tidak di buang. Dalam Islam sendiri ada menyatakan bahawa membuang bulu ketiak adalah "Sunnah".

ونتف الإبط سنة لأنه من الفطرة ويفحش بتركه وإن أزال الشعر بالحلق والنورة جاز ونتفه أفضل لموافقته الخبر قال حرب : قلت لإسحاق نتف الإبط إليك أو بنورة ؟ قال نتفه إن قدر

“Mancabut bulu ketiak adalah sunnah karena bagian dari fitrah. Membiarkannya tidak dicabut adalah perbuatan yang buruk. Jika dihilangkan dengan mencukur atau dengan tawas hukumnya boleh, akan tetapi dicabut lebih afdhal, karena lebih sesuai teks hadis. Imam Harb mengatakan, “Aku bertanya kepada Ishaq: ‘Mana yang lebih anda sukai, mencabut bulu ketiak ataukah menghilangkannya tawas?’ Jawab Ishaq, ‘Mencabutnya, jika dia mampu’.” (Al-Mughni, 1/65).

Suffie juga nak kongsikan pertua orang lama nak hilangkan bau ketiak yang masam atau bau badan yang amat busuk. Bukan Suffie kata mandi tak sabun, tapi ada juga orang yang dan sabun walaupun guna sampai sebotol sabun pun masih berbau badan lagi. Jom Suffie kongsikan antara petua orang dulu-dulu :-

1. Campurkan setengah camca teh kapur dengan perahan sebiji limau nipis. Sapukan campuran pada ketiak selepas mandi setiap malam.
2. Sapukan air kapur makan pada ketiak 2 kali sehari.
3. Ambil beberapa helai daun pandan, bersihkan dan tumbuk hingga lumat. Perah dab tapis jusnya.
4. Gunakan jus pandan untuk membancuh bedak sejuk.
5. Rebus 5 helai daun sirih bersama 5 kuntum bunga kenanga dan segelas air. Didihkan sehingga airnya tinggal setengah gelas. Tapis dan campurkan dengan sedikit gula merah. Amalkan meminumnya 2 kali seminggu.
6. Gumpal beberapa helai daun sirih di tapak tangan sehingga mengeluarkan jusnya. Sapukan pada ketiak setiap kali sebelum mandi.
7. Sapukan bedak sejuk itu pada ketiak setiap malam sebelum tidur. Lihatlah hasilnya dalam masa seminggu.
8. Tumbuk 7 helai daun limau nipis hingga lumat. Campurkan dengan sedikit madu dan gentel-gentelkan sebesar kacang. Makan tiga kali sehari.
9. Setiap kali mandi, gosok ketiak dengan belakang tapak tangan.
10. Sapukan kulit pisang masak pada ketiak 15minit sebelum mandi. Kemudian basuh bersih dengan sabun.
11.Belah limau nipis, gosokkan pada ketiak setiap kali selepas mandi.
12. Tumbuk lumat beberapa helai daun pucuk jambu batu atau daun limau nipis. Gosokkan pada ketiak. Amalkan selalu.


#Suffie ucapkan selamat memcuba ya semua. Yang penting jaga kebersihan. Jaga kebersihan nie bukan saja semasa kita melakukan perbuatan seharian atau jumpa kekasih hati mahupun sesiapa sahaja. Ingat kita pun kena dalam keadaan bersih dan wangi ketika bertemua Yang Maha Esa semasa dalam solat kita.

No comments: