KECURANGAN DALAM ALAM MAYA...

Assalammualaikum..

#Gambar Hiasan.

Sejak zaman meningkat maju kini macam-macam perkara buruk dan baik berlaku. Sebagai contoh perkara yang kerap sekali belaku adalah keretakkan perhubungan rumahtangga.

Ramai suami isteri yang bergaduh kerana teknologi masa kini. Seperti application facebook, what's app,  wechat, line dan macam-macam lagi application lain yang memudahkan perhubungan berlaku secara terus.

#Application Yang Semakin Maju.

Lagi mudah perhubungan berlaku lagi mudah berlakunya keretakkan rumahtangga. Dah banyak Suffie tengok disebabkan teknologi ada saja yang bergaduh dan bercerai. Tambah-tambah pula bagi orang-orang yang sudah meningkat usianya sebelum ini tidak pernah tahu akan kemudahan teknologi tiba-tiba baru nak mula dengan teknologi terus jadi seperti kebudak-budakan.

Suffie lebih suka guna perkataan "kejutan budaya" kepada orang-orang jenis ini. Sudah bertahun-tahun mendirikan rumahtangga tiba-tiba roboh dengan sekelip mata sahaja akibat kerakusan dalam dunia teknologi.

Lagi maju teknologi lagi bermasalah bagi rumahtangga yang rapuh.

Adakah masalah ini berpunca daripada teknologi.?

Sebagai contoh penggunaan "whatsapp". Hampa semua mesti ada app whatsapp nie, untuk berhubung dalam perhubungan seharian. Ada yang berhubung secara individu dan ada yang berhungung secara "group". Daripa group nie la yang akan jadi bermacam-macam, mula-mula nak kenal. Akhir sekali terus ada perasaan tangkap cintan.

Satu lg contoh Suffie nak bagi penggunaan application "wechat". Wechat nie lagi bagi jahanam anak muda dengan pasangan suami isteri. Sebab apa Suffie kata macam tue. Sebab application wechat nie lagi mudah nak cari pasangan dengan hanya menggunakan "people nearby" yang boleh cari pasangan berdekatan tanpa perlu nombor telefon pun.

Banyak lagi application yang boleh merosakkan perhubungan yang Suffie boleh bagi contoh. Setiap application ini mempunyai kelebihan sendiri.

Bagi Suffie masalah ini berpunca dari sikap individu sendiri. Kerana tidak tahan dengan nafsu sendiri, dan kerakusan diri sendiri. Jangan salahkan teknologi.

Biarkanlah kita gunakan teknologi dengan sebaik-baiknya. Jangan teknologi mempergunakan diri kita.

Gunakan teknologi untuk rapatkan hubungan silatturahim dan bukan memutuskan hubungan yang ada.

#Pesanan Suffie jaga hubungan yang ada, jangan kerana teknologi hubungan yang dibina sekian lama itu retak dan roboh. Ingatlah, sesuatu yang berlaku itu ada sebabnya. Dan syaitan akan terus melalaikan kita.

No comments: