MINTAK NASIHAT ORANG, TAPI TAK SUKA NASIHAT ORANG ITU...!!!

Siapa rasa diri dia cukup sempurna untuk menilai orang lain...???

Suffie hanya nak menulis mengenai orang-orang Suffie lihat dan tengok suka menghukum orang lain dalam tekanan yang diri dia rasa.

Bukan Suffie nak salahkan sesiapa atau bercakap mengenai sesiapa. Tetapi Suffie menulis bagi apa yang Suffie rasa.

Pernah tak hampa semua rasa tekanan untuk masalah orang lain...?

Suffie selalu rasa semua tue dan kerap kali Suffie pula yang akan dipersalahkan. Kenapa Suffie cakap macam tue.? Sebab setiap kali Suffie cuba bantu orang yang dalam sesuatu tekanan Suffie pulak yang akan dipersalahkan bila Suffie nasihat mereka. Tapi tak tahu la kalau-kalau nasihat Suffie tue macan nasihat kosong yang tak berguna.

Bila orang mintak tolong untuk bagi nasihat dan kekuatan untuk diri mereka, Suffie cuba bagi yang terbaik. Tapi kadang-kadang bila nasihat kita itu di salah sangka, kita pulak yang akan dipersalahkan. Orang cari kita untuk selesaikan masalah, tapi bila kita nasihat kita yang dipersalahkan.

Suffie senang saja, mula-mula Suffie nasihat dengan baik. Tapi kalau dah malas nak dengar apa yang kita nasihat, jawapannya Suffie buat tak tau saja la. Suffie pun tak serabut nak fikir untuk mereka.

Ada pula orang yang sudah mempunyai keputusan sendiri, tapi masih nak kita ambik tahu atau bantu dia dalam buat keputusan dan bagi semangat kepada dia. Tetapi apa yang kita cakap seolah-olah tidak ada apa yang berguna buat dia. Macam kita nie hanya "melepaskan batuk di tangga", sebabnya dia dah ada keputusan yang dia sendiri nak buat dan nasihat-nasihat yang kita bagi tak ada guna.

Suffie nak bercakap pula mengenai "ego" manusia nie. Bila nak kita bagi nasihat, tapi masih degil dengan keputusan yang dia nak buat. Salah atau tak kalau Suffie gelar dia ego.? Suffie rasa tak salah kot, sebabnya dia masih dengan keputusan dia walau di sendiri nak nasihat dari kita.

Entah la, Suffie pun kadang-kadang tak faham dengan apa yang meraka mahukan untuk diri mereka. Kita hanya bantu dengan nasihat. Tapi jika mahu dengan keputasan diri sendiri, tak guna mintak nasihat dari orang lain. Duduk sorang-sorang, fikir sendiri dan buat keputusan terus. Tak payah fikir apa yang akan terjadi di masa-masa depan.

#Nasihat Suffie senang sahaja, kalau kita nak mintak tolong orang lain kita dengar sahaja. Kalau tak suka duduk diam dan buat saja keputusan sendiri. Tak payah nak sakitkan hati orang yang kita mintak tolong. Kadang-kadang manusia nie ada juga batas-batas kesabaran dia.

No comments: